Motion och rörelse

Par som promenerar

Motion är den bästa medicinen, påstås det ofta. En lång rad vetenskapliga studier visar att fördelarna med lagom mycket fysisk aktivitet inte nog kan understrykas.

Motion motverkar övervikt och bukfetma och minskar riskerna för hjärt- kärlsjukdomar. När du motionerar ökar din fysiska prestationsförmåga och syreupptagningsförmåga, du får minskad hjärtfrekvens i vila och ett ökat välbefinnande.

Blodsockernivån sänks, insulinkänsligheten ökar, muskulaturens upptag av glukos ökar och eventuell insulinresistens minskar. Dessutom förbättras blodtryck och blodfettnivåer. Genom att gå ned i vikt och motionera kan vissa typ 2-diabetiker hålla nere blodsockret utan tabletter och insulin. 

Allt detta minskar risken för sena komplikationer.

Ta med mätaren

Mät ditt blodsocker före en fysisk aktivitet och ett tag efteråt så ser du effekten. Ökningen av musklernas insulinkänslighet håller i sig 1-2 dygn. Motion är en färskvara som behöver fyllas på regelbundet. 

Tränar man 3-4 gånger i veckan har man en ökad känslighet för insulin även mellan träningarna. Den som står på insulin kan då i allmänhet sänka sin dygnsdos.

Glöm inte att ta med blodsockermätare och ett paket druvsocker för att undvika känning.

Vad ska man göra då?

Ung kvinna på träningscykelMotion kan vara allt från barns lek och naturliga rörelse till stenhård träning.

Det kan vara exempelvis promenader, stavgång, cykling, golf, löpning, simning, dans, yoga och arbete i trädgården. Det är bra att kombinera motion med styrketräning, kanske på gym eller hemma med ett gummiband man köper på apoteket.

Det viktigaste är att motionen är regelbunden och anpassad till dina egna förutsättningar.

Vardagsmotion är också viktigt. Att ta trapporna i stället för hissen, att gå till t-banan istället för att åka bil, att gå ned med soppåsen en extra gång istället för att vänta tills man ändå ska gå ut. Allt det där vi vet egentligen men inte alltid orkar tänka på.

Vid typ 2-diabetes ger inte ökad träning alltid utslag på variabler som blodfetter, långtidssocker etc, enligt ny forskning. Det behöver inte bero på att du tar i för lite, utan på att man vid typ 2-diabetes behöver träna mer för att resultaten ska bli synliga. På lite längre sikt gör träning och motion i alla fall gott för hälsan.

 

Uppdaterad den 28 maj 2015