För hög efter långa pass

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Jag är långdistansare som cyklar, springer och i viss mån simmar en hel del. Det senaste dryga året har jag oftare än tidigare råkat ut för högt blodsocker. Framför allt i slutet av en längre cykeltur eller löpning.

Dessutom ligger blodsockret efter träningspass kvar på en onormalt (mot vad jag är van vid) hög nivå och det tar lång tid att stabilisera det.

Det vanliga mönstret under träning är att mitt blodsocker går ner en bit. Det parerar jag med juice eller gel. Det är nästan aldrig några problem att hålla mig stabil i cirka två timmar. Men kör jag på lite längre än så händer det allt oftare att jag blir lite högre, och att jag sedan får svårt att få ned blodsockret.

Jag tror inte det är så enkelt som att jag äter och dricker för mycket under passet.

Jag tycker också att jag gör likadant inför varje träningstillfälle, ligger oftast runt 6-8 mmol/l när jag startar.  Det höga blodsockret efter träningspass gör mig osäker på vad jag ska ta för insulindos. Ibland blir effekten att jag blir för låg under natten, och det är ju inte alls bra. Jag har letat febrilt efter förklaringar till varför det blir så här, men kan inte hitta någon förklaring i mitt beteende.

I övrigt är jag 61 år, och även om jag inser att jag inte kommer att slå mina tidigare rekord, känner jag mig, ta i trä, fortfarande nästan lika stark som mitt bästa yngre jag.

Med mig själv resonerar jag om adrenalinutsöndring. Kan den slå olika vid olika tillfällen och bidra till att blodsockret blir högt? Jag känner mig visserligen sällan stressad. Men det kan man kanske inte bedöma själv. Eller kan man få kraftigt adrenalinpåslag även om man känner sig balanserad och i god form? Vad tror du, kan det vara adrenalinet, som är boven?  

Vänliga hälsningar, ”Oldie-goldie”  

Expertens svar:

Mycket bra att du är så aktiv. Det är normalt att sockret stiger efter en tid med ett tuffare träningspass då hjärnan vill skydda sig mot lågt blodsocker. Hjärnans signaler ökar produktion av flera glukoshöjande hormoner, framför allt adrenalin, som ökar sockerproduktionen från levern. Dessutom, när sockerförrådet i musklerna är använda, bildas laktat (mjölksyra) i musklerna, vilket går via blodet till levern för att omvandlas till glukos (socker).

Det beror även på hämmad IGF-aktivitet, som då bidrar till högre blodsocker via sämre upptag av socker i framför allt musklerna och ökad produktion av tillväxthormon, som kan leda till en längre förhöjning av blodsockret och sämre insulinkänslighet. Detta sker vid hård träning under en längre tid, till exempel vid löpning! Intervallträning har hos de flesta inte samma långvariga effekt på blodsockret.

Att svaret på träningen varierar kan bero på när du tränar på dagen, vilken typ av träning, vad du åt några timmar innan träningen, om du tränade dagen innan, hur ofta du tränar, om du är man eller kvinna, vilken medicin du har och hur mycket insulin, långverkande och snabbverkande, du tar, hur blodsockret har varit de senaste dagarna och om du haft lågt blodsocker under träningen.

Det kan också bero på hur insulinkänslig du är. Vad är din vilopuls och hur mycket går den upp vid långvarig träning (löpning eller cykling)? Är din vikt samma som tidigare? Även vikten spelar roll. Är ditt HbA1c detsamma som tidigare? Hoppas detta svar är tillfredsställande.

Vänliga hälsningar,Kerstin