Hur många kalorier är 1 kilo?

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Det där med att gå ned i vikt är ju besvärligt... Åtminstone för mig. Såvitt jag förstår så måste man göra av med mer kalorier än man förbrukar för att gå ned i vikt. Jag inser ju att kroppen är en komplicerad sak, och att det finns många fler faktorer än att räkna kalorier för att gå ned i vikt, men ändå.

Kan man generellt sett säga någonting om hur mycket mindre kalorier, man behöver äta, än man förbrukar, för att gå ned i vikt. Kan man till exempel säga att ett kilo kroppsvikt motsvarar x antal kalorier?

Anonym

Expertens svar:

Tack för din fråga, vikt är ett ämne som är aktuellt för många. Kalorier är ju det mått vi använder när vi pratar om hur mycket energi maten innehåller, och precis som du säger handlar det om att få i sig färre om man vill gå ner i vikt.

När man över tid får i sig färre kalorier än vad man behöver så skapas en negativ energibalans, och får man i sig mer kommer överskottet lagras som kroppsvikt.

Precis som du är inne på är “en kalori in - en kalori ut” en förenklad ekvation eftersom vi reagerar olika på kalorierna vi får i oss beroende på kroppssammansättning, eventuella sjukdomar och var kalorierna kommer ifrån. Med andra ord är viktnedgång en annan historia i praktiken än på pappret.

1 gram fett ger 9 kalorier men kroppsfettet är också uppblandat med lite blodkärl, brosk och annan bindväv, varför vi i stället räknar med 7 kcal per gram – så för ett kilos viktnedgång behöver vi skapa ett underskott på 7000 kalorier.

Att gå ner i vikt som resultat av endast minskad fettmassa är att föredra men en viss minskning även av muskler är svårt att undvika, särskilt vid snabb viktförlust. Minskas energiintaget med 500 kalorier per dag ger det i teorin 0,5 kg viktnedgång per vecka, vilket är en rimlig takt att minska i vikt utan för mycket hunger, muskelförlust och energilöshet.

Det är viktigt att komma ihåg att kroppsvikten är ett resultat av energibalansen över tid, så att äta till exempel 2000 kalorier mindre per dag i fyra dagar kan inte förväntas ge samma resultat som om underskottet är kontinuerligt en längre tid. Det beror på metabola processer som hänger samman med matintag och svält. Det är ofta lika viktigt att äta mer av det som ger lite kcal som att äta mindre av det som ger mycket kcal, så tänk på helheten – och glöm inte den näringsmässiga kvaliteten på det du äter. Kroppen behöver kanske mindre kalorier men inte mindre näring!