Hur minimeras biverkningar

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Nu när vaccinet mot covid-19 äntligen börjat bli tillgängligt till folk i riskgrupp ploppade ett litet frågetecken upp... Jag som har typ 1-diabetes och har åldern inne kommer antagligen få vaccinet relativt snart. Jag har hört att en del får milda biverkningar i form av feberfrossa och andra sjukdomssymptom. Min fundering är om jag på något sätt kan minimera risken att eventuella biverkningar påverkar min diabetes i alltför stor utsträckning.

Tack på förhand!

Bästa hälsningar, Yvonne Nilsson

Expertens svar:

Det bästa råd jag kan ge dig är att ha så bra blodsocker som möjligt dagen när du vaccineras och dagarna därefter. Flera studier har visat att man får större symtom och blir mer påverkad om blodsockret är högt eller lågt. Vaccinationen kan eventuellt höja ditt blodsocker, men då får du ta lite extra måltidsinsulin. Försök att hålla blodsockret mellan 6 och 11. Några toppar är inte farligt.

Vänliga hälsningar, Kerstin

Ur Leva med diabetes nr 2-21