Hur ser du på ketogen kost?

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Hur ser du på så kallad keto-kost, eller ketogen kost? Jag är själv en tvåa som ätit ketogen kost sedan midsommar i år. Mitt blodsocker är nu väldigt jämnt och fint på låga nivåer. Jag känner mig mycket jämnare och stabilare i humöret och att jag under längre tid, till exempel på arbetet, kan koncentrera mig på det jag ska.

Att jag äter en ketogen kost betyder att jag i energiprocent äter mindre än fem procent kolhydrater, 15 procent proteiner, och helst 80 procent fett. Enda nackdelen med kosten som jag upplever är att jag ibland kan bli lite matt och trött. Å andra sidan sover jag numera också bättre.

Några gånger sedan i midsommar har jag mätt min ketoproduktion med keto-stickor och blodsockermätare. Som högst har jag varit uppe i 1,6 mmol/l. Under perioden har jag också gått ned fem-sex kilo, eftersom jag numera inte alls känner samma hunger som tidigare. Nu väger jag 90 kilo (och är drygt 180 cm lång).

Med vänlig hälsning, Keto-gubben

Expertens svar:

Du har en extrem ketogen kost, det vill säga en mycket låg halt kolhydrater. På sikt finns det hälsorisker med denna kost trots viktminskning och bättre blodsocker.
Följande risker finns:

  1. Du får höga triglycerider/fettsyror som inte bara används som bränsle utan också ökar insulinresistens och skadar blodkärlen, som blir stela och förfettade = åderförkalkade.
  2. Du får en låg halt av IGF-1 som innebär sämre infektionsförsvar, ökad risk för benskörhet och humörspåverkan samt risk för sämre hjärt- och njurfunktion.
  3. Svårigheter att bygga muskler och proteiner generellt.
  4. Minskat bioaktivt testosteron.
  5. På grund av för lite frukt, bär och grönt får du för lite livsviktiga vitaminer, antioxidanter och fibrer. Det senare ger än sämre tarmflora.

Det saknas långtidsstudier på denna extrema kost. Jag rekommenderar 30, minimum 20, kaloriprocent kolhydrater och 20 kaloriprocent protein (från växtriket, fet fisk, vitt kött samt ägg), och 50, max 60, kaloriprocent fett – och då främst fleromättade och enkelomättade fetter från fet fisk och växtriket (olivolja, rapsolja, frön, nötter och avokado).

Observera att alla som är normalviktiga med normalt blodsocker inte är friska eller skyddade från kronisk sjukdom. '

Vänliga hälsningar Kerstin