Minska i vikt med Australiensk metod.

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Hej! Jag lever med typ 2-diabetes sedan 15 år. Jag har följt alla rekommendationer såsom att motionera regelbundet och att äta måttligt, helst också med ett mellanmål som inte ger för högt blodsockerpåslag. Ändå blev mina värden sakta men säkert sämre och jag ökade långsamt i vikt.
Fram tills september förra året. Då fick jag ett mejl av en f.d. kollega från Australien. Han har också typ 2, vi är lika gamla, nästan lika långa och har ungefär samma vikt. Vi börjar kommunicera regelbundet och jag får reda på hur de gör ?down under?. Han berättar hur han har ?blivit av? med metformin!
I Australien så har de ett trestegsprogram som de rekommenderar. Det är enkelt att förstå och följa. Det baserar sig på periodisk fasta. 16 timmar fasta och 8 timmar då du kan äta16:8.

När jag har sökt efter information om detta från Sverige har jag inte hittat något seriöst. Det enda jag har hittat är artiklar i diet-tidningar som handlar om bantning. Men i Storbritannien, Kanada, Australien, Nya Zeeland och USA publiceras rapporter, rekommendationer och slutsatser. Varför inte här hemma? Jag bestämde mig för att följa min f.d. kollegas program steg för steg.

Första steget är en inskolning av 16:8 som varar i ca 100 dagar, då man ska lära sig att leva med att bara få äta under en 8-timmarsperiod per dygn. Under inskolningen är det rekommenderat att börja med 48 timmar ledigt från 16:8, då du får äta och dricka som vanligt. Jag tog mina 48 timmar från fredag till söndag.
Jag valde också att inleda fastan klockan 18 och avsluta den klockan 10 dagen efter.
Vad jag har hört är det dock vanligare med 20:12. De fem dagar man äter enligt 16:8 ska man träna/motionera i minst 30 minuter med arbetspuls. Träningen ska ske så att den avslutas i samband med att fastan bryts.

Efter min inskolning i december var mina värden så bra att jag bad om att bli av med mitt Metformin! (I januari tog jag om proverna och de var ännu bättre utan Metformin).
Steg två innebär strikt 16:8 i ca 180 dagar, eller tills man har nått sin målvikt.

Här ges inga 48-timmarsavbrott av 16:8. Nu är det kontinuerlig 16-timmarsfasta och 8 timmar äta som gäller. Nu är det meningen att jag ska klara av att endast få två insulintoppar, d.v.s. äta två mål mat per 8-timmarsperiod. Maten skall ätas i början och slutet av 8-timmarsperioden. Jag håller på att lära mig det nu. För egen del har det inneburit att jag äter från 10?12 och 16?18. Jag jobbar på att minska ät-tiden!

Förutom att konditionen blir lite bättre hela tiden så minskar jag ca 600 gram i vikt varje vecka. Den minskningen verkar vara vanlig enligt min f.d. kollega. Jag har 16 veckor kvar att göra, eller 14 kg kvar att minska, tills jag kan börja på tredje och sista steget. Måste öka takten om det ska bli någon öl i sommar!
Sista steget är 5:2 ? d.v.s. två dagars fasta i veckan, med max 500 Kcal per dag under fasteperioden. Vikten blir din vakthund. Du förväntas väga dig varje dag, och om du har ökat med mer än 2,5 kg så är det tillbaka till steg 2, tills du når målvikt igen. Steg tre är tänkt för resten av ditt liv.
Min f.d. kollega är på steg tre nu och han har lyckats bli symptomfri från sin typ 2-diabetes och behöver inte längre medicinering. När han startade programmet hade han varit typ 2:a i 20 år.
Bedrivs det någon forskning inom detta område eller måste man gå utanför Sverige för att ta del av vetenskapliga resultat?
Hälsningar,
Tomas Askinger

Expertens svar:

Hej Tomas, och tack för ditt brev om trestegsbehandlingen. Den är utmärkt. Jag brukar ge liknande råd till mina patienter, men inte så handfast och detaljerat avseende tiden och etapp-målen. Jag kommer i fortsättningen berätta om denna trestegsmetod för mina patienter. Tack för det!

Det finns mycket lite skrivet i vetenskaplig press om denna metod.  Jag har sökt efter studier men bara hittat två mindre studier på periodisk fasta, men inget på trestegsprogrammet.

Både 16:8 och 5:2 är bra metoder både för att minska i vikt och för att förbättra insulinkänsligheten och blodsockret. Även blodfetter och blodtryck blir mycket bättre hos de flesta. För att denna trestegsmetod ska etableras och rekommenderas som en behandling i Sverige, så kräver vår Socialstyrelse att det ska finnas ett flertal stora studier ? gjorda enligt välkända metoder som accepteras av SBU ? som visar att programmet är bra.

Jag tycker dock att det finns tillräckligt med underlag för att vi ska kunna erbjuda denna behandling till våra patienter med typ 2-diabetes, prediabetes och de som har övervikt. Många behöver mycket coaching ? det vill säga stöd för att klara av förändringar i vanor. Det kan vara mycket svårt för vissa, men väl värt att försöka.
Vänliga hälsningar
Kerstin Brismar