Varför fungerar inte LCHF för mig?

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Jag har och har haft stora bekymmer med att hålla vikten under väldigt många år. För drygt tio år sedan fick jag reda på att jag har typ 2-diabetes. Då fick jag insulin och gick upp ännu mer i vikt.

Numera tar jag inte insulin längre, utan metformin. Jag mår lite bättre, men har fortfarande stora problem med vikten.

Jag har under olika perioder provat olika typer av kolhydratrestriktioner. Det kan handla om moderat LCHF, strikt LCHF, och jag också provat så kallad keto-kost, där man ju i princip tar bort kolhydraterna helt.

Det verkar som jag lyckas gå ner i vikt ju hårdare kolhydratrestriktion jag gör. Problemet är att jag inte lyckas hålla kostrestriktionerna hela vägen, utan faller ifrån förr eller senare. Då kommer viktökningen tillbaka så väldigt kraftigt och snabbt. Så egentligen tycks min viktkurva över tid bara bli värre och värre, högre och högre.

Min fråga handlar om varför inte strikt LCHF fungerar för mig? Samma slags fråga kan vara, varför lyckas jag inte fortsätta med strikt LCHF? Jag har många vänner och bekanta som lyckats med det och jag ser dagligen på olika forum hur bra det fungerar för andra. Finns svaret på frågorna i min kropp, att den inte svarar så väl på kolhydratrestriktion? Eller ska jag söka svaret mer i mitt eget huvud, och ändå fortsätta att försöka genomföra dieterna? Hur skulle du svara på mina frågor? Jag kan förstå att de kan låta oprecisa, men jag vänder mig till dig för jag har läst att du har studerat bland annat periodisk fasta. Det är väl också en diet som fungerar för många, men inte för alla?

Sandra

Expertens svar:

Tyvärr är viktproblem mycket vanligt idag speciellt vid typ 2-diabetes (drygt 80-85 % av alla som får typ 2-diabetes har viktproblem).

Viktproblem ökar också risken kraftigt för att få prediabetes och typ 2-diabetes. Det senare om man också har ärftliga anlag. Viktproblemet är också oftast kopplat till ärftliga anlag; anlag för en högre basal insulinproduktion, vilket bidrar till anlag att öka lagring av överskottsenergi (kalorier) i fettväven samt lägre fettförbränning, och minskad förmåga att känna mättnad vid måttligt födointag, anlag att man äter för fort och rör sig långsamt. Dessutom upplever många att framför allt socker, som finns i godis, läsk, kaffebröd, och fett, till exempel choklad, ger en stimulans, ett välbehag och tillfälligt lugn, vilket ökar intag av dessa produkter mellan måltiderna.

Produkter som omvandlas till socker i blodet bidrar till högre insulinproduktion, som är ett ”skafferihormon” det vill säga lagrar energi i form av fett för att ha vid svält. Minskar man intag av ”allt” som ökar blodsockret, till exempel sträng GI-kost eller LC (low carb= lågkolhydratkost) så minskar insulinproduktionen, fettlagringen uteblir samt förbränningen ökar. Man går ner i vikt!

Vid LCHF har man ersatt kolhydraterna med fett (HF = high fat). Fett innehåller många kalorier, så det gäller att äta relativ lite fett. Man kan även ersätta kolhydrater med proteiner.

Du lyckas gå ner i vikt med sträng kolhydratfattig kost, men går snabbt upp igen, när du börjar leva som tidigare. Det är inte konstigt med tanke på ovan, det vill säga på de anlag du har. Mina råd för att hålla vikten efter viktnedgång är: väg dig varje dag och håll igen om du gått upp; ät mindre varje dag, öka din motion något. Pröva gärna 5:2 dieten eller fasta då och då, samt ät eller drick inte något med kalorier på kvällen och natten. Det fungerar väldigt bra för många.

Man måste pröva sig fram till vad som passar en bäst, pröva minst tre veckor innan du ger upp. Ät långsammare så blir du snabbare mätt och kan nöja dig med en liten portion. En del lyckas hålla vikten genom att äta halva portioner. Spar den andra halvan eller dela den med någon.

Det finns mediciner som minskar hungern och ökar mättnadskänslan samtidigt som blodsockret blir bättre, till exempel GLP-1 receptoragonister (GLP1RA), och snart finns en kombination av GLP-1 RA och GIP-receptoragonist, som har en ännu bättre effekt – vilket underlättar minskat födointag till exempel enligt 5:2-dieten eller periodisk fasta.

Metformin kan också ha en aptithämmande effekt och minska insulinbehovet och därmed vikten hos en del. Färska studier har visat att även när det gäller mediciner, till exempel metformin, så finns det genetiska anlag som avgör om man svarar på medicinen.

Läs gärna min bok Koll på diabetes typ 2, där mycket av detta finns att läsa. Hoppas detta långa svar ger svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar, Kerstin