Vilken roll spelar tajmningen?

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Jag började nyligen läsa boken 24-timmarskoden av Satchin Panda. Den handlar om hur tidpunkten för när man äter, sover och tränar påverkar effekten av maten, sömnen och den fysiska aktiviteten. Mycket intressant. Jag undrar om det finns någon forskning på hur diabetesen påverkas av ens dygnsrytm och tajmningen av mat och träning. Jag har typ 2.

Hälsningar, Tor-Leif Axelsson

Expertens svar:

Det finns flera studier som visar att ditt blodsocker påverkas av både när du äter och när du tränar på dagen.

Äter du sent och äter mellanmål under dagen, så blir sockret högre inte bara nästa morgon utan hela nästa dag. Äter du inget efter klockan 19 så får du mycket bättre blodsocker, och även bättre blodfetter och blodtryck hela nästa dag.

Tränar du på gym sen eftermiddag så har du bättre blodsocker hela nästa dag, vilket inte är fallet om du tränar på morgonen.  Vi har en sämre förbränning på kvällen och natten. Våra celler behöver vila från arbete för att återhämta sig och repareras, då svarar de bättre på insulin nästa dag. Detta underlättas om vi inte äter på kväll och natt, samt är fysiskt aktiva senare på dagen.

Således påverkas vår diabetes av kroppens dygnsrytm och tajmingen när vi äter och tränar. Sedan tidigare vet vi att ”akut” timing också har effekt, liksom vad vi äter. Så tar du en kort snabb promenad under 10–15 minuter efter frukost, lunch och middag, så får du bättre blodsocker. Och äter du mindre snabba kolhydrater och mer fibrer och fullkorn, så blir också blodsockret bättre hela dagen.
Du kan läsa mer om detta i boken Koll på diabetes typ 2.

Vänliga hälsningar, Kerstin Brismar

Ur Leva med diabetes nr 3-21