Motion

Det sägs ofta att motion kan göra underverk för hälsan, och det stämmer verkligen! Det finns oräkneliga studier och undersökningar som visar på hur otroligt positiv inverkan träning kan ha på vår hälsa.

Motion motverkar övervikt och bukfetma och minskar riskerna för hjärt- kärlsjukdomar. När du motionerar ökar din fysiska prestationsförmåga och syreupptagningsförmåga, du får minskad hjärtfrekvens i vila och ett ökat välbefinnande.

Genom motion och viktminskning kan vissa personer med typ 2-diabetes hålla nere blodsockret utan tabletter och insulin.

Kvinna joggar på stenpromenad med stadssilhuett i bakgrunden
  • Blodsockernivån sänks
  • Insulinkänsligheten ökar och eventuell insulinresistens minskar
  • Muskulaturens upptag av glukos ökar
  • Blodtrycket och blodfettnivåerna förbättras
  • Minskar riskerna för framtida komplikationer till följd av diabetes

Bra att känna till

Vid typ 2-diabetes ger inte ökad träning alltid utslag på variabler som blodfetter, långtidssocker etc. Det behöver inte bero på att du tar i för lite, utan på att man vid typ 2-diabetes behöver träna mer för att resultaten ska bli synliga. På sikt gör träning och motion ändå gott för hälsan!

Fem cyklister på en stig med nedfallna höstlöv
Blodsockertest. Två händer, den högra sticker den vänstra handens ringfinger.

Mät ditt blodsocker före en fysisk aktivitet och ett tag efteråt så ser du effekten. Ökningen av musklernas insulinkänslighet håller i sig 1-2 dygn. Men tänk på att motion är en färskvara som behöver fyllas på regelbundet. 

Tränar man 3-4 gånger i veckan har man en ökad känslighet för insulin även mellan träningarna. Den som står på insulin kan då i allmänhet behöva sänka sin dygnsdos.

Motion kan vara allt från barns lek och naturliga rörelser till stenhård träning.

Det är bra att kombinera motion med styrketräning, kanske på gym eller hemma med ett gummiband. Det viktigaste är att motionen är regelbunden och anpassad till dina egna förutsättningar.

Vardagsmotion är också viktigt. Att ta trapporna i stället för hissen, att gå till t-banan istället för att åka bil, att gå ned med soppåsen en extra gång istället för att vänta tills man ändå ska gå ut. Allt det där vi vet egentligen men inte alltid orkar tänka på.

SSDF flöde på Instagram

Träning på Instagram

På vår Instagram delar vi ofta med oss av olika träningsövningar som lätt kan anpassas beroende på vilken nivå du vill ha.