en kvinna handlar grönsaker

Mest näring för pengarna

NYHET
Tidningen

När matpriserna skenar kan det vara idé att titta på hur mycket näring man får per krona.
– Under 2022 har livsmedelspriserna stigit mer än vanligt. Vi får gå tillbaka till tidigt 1980-tal för att hitta en period med lika stora prisökningar, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Grönsaker hör till de livsmedel som stigit kraftigt i takt med inflation, kriget i Ukraina och energikris. Men ska man ha ut mest näring per krona är det ändå fortfarande grönsaker man ska sikta på. Skippa dock den färska och näringsfattiga gurkan och salladshuvudena och greppa i stället näringsrik kål, rotfrukter och lök, som Svenska Dagbladets matskribent Linda Barkman skriver (2022-09-19).

Morötter, potatis, palsternacka, selleri, rödbeta och blomkål är andra livsmedel som ger mycket näring för pengarna. Linda Barkman tipsar också om att frysta grönsaker, frukter och bär ofta är billigare än färska, samtidigt som de är minst lika näringsrika. Spenat, grönkål och brysselkål är för det mesta utmärkta val i frysdisken.

Tunga proteinkällor som bönor, ärtor, kikärtor, linser, soja och jordnötter ger supermycket näring per krona. De innehåller dessutom rikligt med vitaminer och mineraler, såsom järn, folat, magnesium, selen och zink. Orkar du blötlägga och koka baljväxterna själv kommer du allra billigast undan.

Text: Lucca Pirro

Här hittar du massor av goda och nyttiga recept