Skolan som skippar sockret

NYHET
Tidningen

Svartbäcksskolan i Haninge i södra Stockholm strävar efter att vara en sockerfri skola.
Här har man tagit ställning mot tillsatt socker i maten.

Vi kommer till skolan under den första förmiddagsrasten. Det är tjo och tjim och mycket spring i benen. Kanske har barnen här ännu lite mer energi och spring i benen än på en vanlig skola. På Svartbäcksskolan arbetar man nämligen aktivt för att få barnen att röra på sig mer. På skolgården finns elevernas egna lekledare som uppmuntrar och försöker få med så många som möjligt i rörelselekarna. Det är full rulle vid markeringarna där ungarna leker ”King”, ett bollspel där det gäller att bli just kung.

Och för att få energi att röra på sig gäller det också att fylla på med riktig mat. Vid ett litet fruktstånd på skolgården skärs det upp stora mängder frukt. Det är bara att ta för sig för eleverna.

Ökad rörelse och mat är två av kugghjulen, som rektorn Susanne Dybeck uttrycker det, i den satsning som skolan gör för att bli en hälsans skola. Som ett led i det har man tagit ställning mot tillsatt socker, för både elever och personal. Man kallar sig gärna en sockersmart skola.

Inne i matsalen håller kökspersonalen på att förbereda inför dagens lunch. Salladsbordet börjar ta form. Och det är inte vilket salladsbord som helst. Jag räknar att det ryms närmare 30 olika salladstyper på bordet. Eller rätter snarare. För det hela är långt mer avancerat än isbergssallad och rårivna morötter, även om det också finns. Här finns fetaostsallad, perfekt kokade ägghalvor på en bädd av sallad, olika sorters bönsallader, groddar, pastasalladsvarianter, röror och tapenader, samt olika dressingsorter. 

Salladsbordet är över fyra meter långt, och man kan ta för sig från båda hållen.
Inte underligt att de 600 låg- och mellanstadiebarnen på Svartbäcksskolan äter sallad i stora mängder.
- Noga räknat äter man 30 procent mer grönsaker sedan köket började arbeta aktivt med salladsbordet, säger kökschefen Magnus Lundgren.

Skolan samarbetar med Hälsofrämjandet och deltar i Skolmatslyftet, vilket innebär en rad saker för verksamheten. Bland annat har man ökat andelen inköp av ekologiska produkter, från 19 till 57 procent. Svartbäcksskolan styrs som alla andra skolor av sin budget och sina avtal, men försöker hitta de smartaste valen inom de ramar de har att förhålla sig till.

Att vara en sockersmart skola är bland annat att ta ställning mot tillsatt socker.

För kökschefen Magnus Lundgren handlar det om att vara uppfinningsrik i köket. En av hans första innovationer var att se till att koka egen ketchup.
– Vi kokar tomaterna, blandar i lite morötter och olivolja, och kryddar, men skippar sockret.

Något liknande blir det när det är pannkakor. Då ställer sig Magnus och kökspersonalen och kokar bär.

Mycket handlar om att medvetandegöra barnen, säger Lovisa Östberg, som är förstelärare för Hälsans skola.

För Svartbäcksskolan är inte det tillsatta sockrets vara eller inte vara hela huvudsaken. Syftet är att med pedagogiska metoder förmå eleverna och pedagogerna att bli mer intresserade av frågor som rör kosthållning, näringslära, motion och rörelse, vila och sömn.

Vid salladsbordet hänger en väl synlig lapp. Där står veckans utmaning. ”Gör din perfekta näringsrika tallriksmodell”. Varje vecka ställs eleverna inför en ny matutmaning.

I matsalen ser vi flera av de insatser som görs för att sätta fokus på kunskap om kost och näringslära. En av dem kallas ”Veckans grönsak”. På en anslagstavla meddelas att veckans grönsak är rotselleri. Man får veta att rotsellerin ursprungligen kommer från Medelhavsområdet och är rik på fibrer och kalium. Man får också tips om att den är väldigt god att ugnssteka eller att råriva i en sallad.

På en annan plats står det om ”Smoothiens dag”, som vill inspirera barnen att göra smoothies till sig själva och andra, och fira dagen med ”en ordentlig näringsbomb.”

På ett annat ställe kan eleven vara med och försöka ”krympa elefanten”. Det är ett projekt som går ut på att man ska lära sig att slänga mindre mat. Förra året slängdes 3000 kilo mat i Svartbäcksskolan, vilket motsvarar vikten av en mindre elefant. Nu ska elefanten bli mindre. Och en av åtgärderna för det är att hinken för matavfall numera står på en våg, där var och en blir medveten om hur mycket den slängda maten väger.

En affisch i matsalen skvallrar om firandet av att skolans matsal blivit omnämnd i restaurangguiden White Guides Junior. Just firande och födelsedagar är ett kapitel i sig. På många skolor brukar det förknippas med socker i olika former, tårta, glass eller något annat sött intag. Men inte på Svartbäcksskolan. Här tar man till andra knep. Det kan handla om att blåsa upp ballonger eller ta fram en röd matta. Och ska det firas med mat blir det nyttig mat.
– När vi firade White Guide-utmärkelsen bjöd köket på jättegod lax, säger Susanne Dybeck.

Även på utflykter ser man till att hålla sockret borta. Skolan tar med sig mat och dryck utan tillsatt socker, och barnen och deras föräldrar har fått lära sig att inte förstärka utflyktsmaten med kakor eller andra produkter med tillsatt socker.

Skolans sockerförbud gäller också för skolans personal. Det är slutfikat med bullar och kakor. Nu är det hälsofika som gäller. Till och med sockret till kaffet har tagits bort, liksom mjölkextraktet.
– En del av personalen har nog upptäckt att de är lite sockerberoende, säger Susanne Dybeck.

De övervägande reaktionerna på Svartbäcksskolans satsning på bättre och sockerfri mat har varit väldigt positiva. Men några få föräldrar har tyckt att det är att gå för långt.
– Ja, det fanns några som tyckte att det var katastrof, säger Susanne Dybeck.

Men nu är det ingen som ifrågasätter deras satsning längre. De blir uppmärksammade i media och får olika typer av utmärkelser. Och barnen verkar vara stolta över sin fina matsal, säger Susanne Dybeck.

Barnen verkar också kunna skämta om skolans sockerförbud. I matsalen finns en låda där eleverna kan lämna förslag om till exempel vad man vill ska serveras. För ett tag sedan vecklade Magnus Lundgren upp en lapp därifrån, där det stod med stora bokstäver: JAG VILL HA SOCKER!”.

Något liknande kan hända när barnen står framför sockerskåpet i matsalen. Där är ett antal produkter utställda. Bredvid varorna har man staplat upp så många sockerbitar de innehåller. Där kan de stå och sukta, och ropa till kökschefen.

– Magnus, snälla, jag vill ha den där chokladen med 24 sockerbitar!

Sockerfritt på Svartbäcksskolan

  • Svartbäcksskolan vill vara en hälsofrämjande plats med goda levnadsvanor, bland annat genom att motivera till rörelse och god kosthållning.
  • Genom att knyta samman teori och praktik vill man inspirera och entusiasmera elever och pedagoger till lustfylld aktivitet.
  • En hälsogrupp bestående av personal arbetar i tätt samarbete med kökspersonalen.
  • Matrådet, med elever från varje klass, träffas några gånger varje termin.
  • ​Svartbäcksskolan samarbetar med Hälsofrämjandet, de fokuserar på maten i skolan och deltar i Skolmatslyftet. Inköp av ekologiska produkter har ökat till 57 procent.
  • Skolan kallar sig en ”sockersmart skola” och har tagit ställning mot tillsatt socker för elever och personal. Successivt byts produkter ut i syfte att bidra till en mer hälsosam mathållning.