Är det bra att tugga linfröna?

Linfrön i burk med fler linfrön utspridda på bordetFRÅGA: Hej, jag har förstått att linfrön kan ha en positiv effekt för att hålla blodsockret jämnt. Jag äter därför linfrön flera gånger om dagen. Tillsammans kanske jag får i mig ungefär en tesked varje dag. Jag tar dem helt naturellt, och tuggar sönder dem innan jag sväljer, för att jag har förstått att kroppen då kan ta upp omega 3 från dem också. Jag skulle vilja ha mer kunskap om linfrön.
Är det rätt att de hjälper till att stabilisera blodsockret? Har det någon betydelse om man tuggar sönder dem eller inte? Finns det någon risk att äta för mycket linfrön?

Undrar linfrötuggare

SVAR: Hej!

Linfrön kan hjälpa till att stabilisera blodsockret i samband med en måltid, till exempel om de strös över fil/yoghurt eller blandas i havregrynsgröt. Den bromsande effekten kommer från fröets lösliga fibrer som bildar en gel vid kontakt med vätska. Fibrerna ger en långsammare magsäckstömning och ett jämnare blodsockersvar. De lösliga fibrerna kan även ha en positiv inverkan på blodfetterna om de intas regelbundet. 

Dock innehåller linfrön ett ämne som kan bilda vätecyanid (eller blåsyra) i kroppen. Är fröna malda eller krossade blir ämnet mer lättillgängligt. Av denna anledning rekommenderas att man äter dem hela och i begränsad mängd. Ett dagligt intag på 1-2 msk ses som riskfritt. Att tugga sönder hela linfrön i samband med att man äter dem går bra, däremot gör man bäst i att undvika de ”färdigkrossade” fröna.  

 

 

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken