Är surdegsbröd ok?

Fråga: Hej, fick i vintras reda på att jag har typ 2-diabetes. Märkte att jag kissade mängder… Hade då glukos 12,1 och HbA1c 58 mmol/mol. Blev hemskickad från vårdcentralen med metformin, men fick ingen info om vad jag borde ta tag i. Fick googla och ringa runt för att få lite information. Slutade omedelbart med det jag brukade frossa i: sötstark senap, söta sylter, ketchup, godis i mängder, söt dricka, marsipan med mera.

Cirka tre månader senare hade jag glukos 8,8 och HbA1c 42 mmol/mol. Fick beröm på vårdcentralen, hej o hå. Nu tar jag metformin 500 mg. Promenerar 30-60 minuter om dagen och har gått ned 8 kg. Under november har jag kollat värdet själv med ett stick i fingret (fixade mätprylarna på egen hand). Ligger på runt 5,7–6,7. Säg 4,8–5,7 tre timmar efter lunch. Är detta okej värden?

Nu till min fråga till dietisten (finns ingen på min vårdcentral). När det gäller potatis, pasta, nudlar och ris, är det okej att låta kallna och kanske värma i mikron dan därpå? Hur är det med potatismos – om man gör det själv, låter svalna och sedan värmer upp? Och färdigrätter med till exempel pasta, potatismos och köttbullar och så vidare? Är surdegsbröd okej?

Tacksam för svar, Mvh,  Göran Lantz   

Leg. dietist Haddy Gibba svarar på frågor i Leva med diabetes. Här vad som är ok att äta vid typ 2-diabetes och om uppvärmning gör skillnad.Svar: Hej, bra jobbat med livsstilsförändringen! Tråkigt att du inte fick någon vägledning från början, då det lätt kan bli förvirrande med de motstridiga uppgifter som finns på internet. Jag vill tipsa om 1177.se där det finns bra information om mat vid typ 2-diabetes. 

Som svar på dina frågor vill jag säga att alla livsmedel du nämner absolut är ok att äta! Pasta, nudlar, ris och bröd bör vara av fullkornsvarianter, och surdeg är ytterligare en faktor som bidrar till lägre GI. Den resistenta stärkelsen som uppstår när till exempel kokt potatis kallnar fortsätter i huvudsak att vara resistent (alltså långsammare) även efter återuppvärmning. Detta kan ha viss betydelse när det kommer till exempelvis potatismos, som ju annars har ett högt GI. Så sammanfattningsvis: ät kolhydratrika livsmedel av bra kvalitet (med mycket fibrer och fullkorn) i lagom mängd (ca 25% av portionen), och kombinera med proteinkällor samt grönsaker för en välbalanserad måltid. 

Bästa hälsningar, 

Haddy Gibba

Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm