Bästa oljan?

Olja som hälls i stekpanna från flaska. Vilken sort bör man använda till vad och varför?
Det finns många oljor att välja mellan - men vilken är nyttigast?

Fråga: Hej, jag har diabetes typ 2 – och, ja, jag har några kilon för mycket! Det försöker jag råda bot på genom att äta bättre och träna mer. Det går väl sådär, men jag går inte upp i alla fall.

Men egentligen har jag en annan fråga om fett! Förr sa man att man skulle undvika fett från kött, för att det ökade kolesterolhalten. Så nu använder jag som så många andra mycket olivolja i stället. Men på senare år har det kommit många andra oljor, rapsolja, solrosolja, och olika nötoljor. De är kallpressade, jungfruolja, och allt vad det är. Spelar det någon roll vilken man använder? Har de olika användningsområden? Skiljer de sig mycket åt? Jag skulle vara tacksam för lite olje-vägledning.

Mvh /Nyfiken 

Svar: Hej!

Leg. dietist Haddy Gibba svarar på frågor i Leva med diabetes. Här om vilken typ av matlagningsolja som är bäst och till vad.Bra att du tar kontroll över dina levnadsvanor för att undvika viktuppgång! Som du skriver är ju detta i sig en vinst, även om inte vikten minskar.

Vad gäller kolesterol och fett från kött respektive olja kan man säga så här: fettet som finns i kött är mestadels av sorten mättat fett, vilket man sett positiva effekter av att byta ut mot enkel- eller fleromättat fett.

Vegetabiliska oljor som raps- och olivolja innehåller mestadels omättat fett, vilket inkluderar både enkel- och fleromättade fetter, vilka sammantaget bör utgöra en större andel av det totala fettintaget för att hålla risken för hjärt- och kärlsjukdom nere. Det spelar ingen roll vilken av dessa du väljer, eftersom de flesta vegetabiliska oljor har ett högt innehåll av omättat fett och mindre av det mättade – även om fördelningen av enkel- och fleromättade fetter skiljer sig något.  Kallpressade oljor kan ha mer smak än de varmpressade, och brukar därför rekommenderas att använda till sallader och andra kalla rätter där oljans smak kommer fram.

Näringsmässigt har det ingen betydelse, och det går bra att till exempel steka i både kall- och varmpressade oljor. Ska du fritera någonting är dock en kallpressad olja inte att rekommendera, då den höga temperaturen kan få oljan att smaka illa. Detta sker dock långt innan det hinner bildas några transfetter (ogynnsamma fettsyror som omvandlats från omättade till mättade).  Jungfruolja och extra jungfruolja är olika klassificeringar av olivolja relaterat till graden av kall- respektive varmpressat. Jungfruoljan är en raffinerad olja som smaksatts med kallpressad olja, och extra jungfruoljan är helt kallpressad.

Vänliga hälsningar, 

Haddy Gibba

Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm