Bönmos lika illa som potatismos?

Olika sorters bönor.

Fråga: Hej dietisten, jag har en fråga om vegetarisk mat och högt GI. Jag har typ 2-diabetes och har länge ätit förhållandevis mycket kött och fettrik mat. Det har varit bra för mitt blodsocker. Nu vill jag dra ned på köttet, för klimatets skull, och försöker ersätta kött med bland annat olika sorters bönor.

Jag använder bönor för att det ska innehålla mycket protein. Men jag tänker på det glykemiska indexet... Bönor innehåller ju också kolhydrater. Och när man tillagar kolhydrater blir de ju som potatis och morötter – ”snabba”. Hur ska man bäst tillaga bönor och baljväxter om man vill hålla nere snabbheten? Skiljer sig olika sorter mycket åt? Kan bönor ersätta kött? Ska jag tillsätta fett för att få ned det glykemiska indexet?

Några tankar från Stina

Porträtt: Haddy Gibba, Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm, svarar regelbundet på frågor i Leva med diabetes. Här om bönor och glykemiskt index.Svar: Hej Stina, tack för din fråga. Det låter som att du tänkt helt rätt. Bönor och andra baljväxter är bra att äta regelbundet och innehåller precis som du säger en hög andel protein, varför de med fördel ersätter kött i en vegetarisk kost.

När det kommer till glykemiskt index (GI) så påverkas detta främst av vilken typ och vilken mängd kolhydrater som livsmedlet eller måltiden innehåller – gäller det hela måltider pratar man om glykemisk “load” (GL). GL påverkas också av måltidens innehåll av t.ex. fett. Vilken sorts bönor du väljer gör därför mycket liten skillnad för GI, eftersom alla innehåller ungefär lika mycket kolhydrater och fibrer. Huruvida du äter mycket eller lite kommer dock, tillsammans med övriga kolhydratskällor på tallriken, att ha olika påverkan på blodsockret. Välj därför de bönor du tycker är godast och ersätt allt eller delar av köttet, anpassa sedan tillbehören så att det inte blir för mycket kolhydrater totalt sett.

När det kommer till tillagningsmetod kan du låta bönorna svalna efter att du kokat dem – då kommer en del av stärkelsen att retrogradera, och blir därmed inte tillgänglig som bränsle för kroppen, vilket resulterar i mindre effekt på blodsockret. Genom att inkludera t.ex. oliver, avocado, vinägrett, eller syrade grönsaker när det passar, får du också in lite fett och syror vilket bidrar till lägre GL i hela måltiden.

Hälsningar

Haddy Gibba

Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm