Förslag på nya superbroccolin?

FRÅGA:
Hej Jessica!
I juni trycktes stora rubriker om den nya superbroccolin, 
som tydligen ska ha extra höga nivåer av nyttiga ämnen. Jag tänker att det inte kan skada att äta lite extra. Har du några trevliga förslag på hur broccolin kan införlivas i maten?
Mvh Kostnörd
och typ 1:a

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej!
Den nya ”superbroccolin”, även kallad Beneforté, är en korsning mellan en vild form av broccoli och den traditionella sorten. Det enda som egentligen skiljer dem åt är mängden glucoraphanin, ett ämne som forskare tror ska kunna minska risken för flera vanligt förekommande sjukdomar. Kålväxter i stort har goda hälsoeffekter och kan med fördel ingå i den dagliga kosten. Prova gärna Beneforté men låt också vanlig broccoli liksom blomkål, brysselkål, röd- och vitkål finnas med i matlagningen!

Allra bäst smakar broccolin om den köps färsk, men att ha en påse i frysen kan vara ett smidigt sätt att snabbt få fram nyttigheter på bordet. Ångkokning är det mest skonsamma tillagningssättet och hjälper till att bevara näringen i grönsakerna. Broccolin gör sig utmärkt i soppor, wok, för ugnsgratinering, som mos eller puré tillsammans med blomkål. Den passar bra till en bit kött, fisk eller kyckling och blir extra smaklig med en klick smör eller olivolja på. Du kan också skära den färska broccolin fint och blanda ner rå i en sallad.

Tänk på att broccoli innehåller väldigt lite kolhydrater och därför kräver mindre mängd insulin än till exempel potatis eller kokta morötter.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 4, 2014

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu