Höjs blodsockret av inläggningar?

FRÅGA: Hej Dietisten. Jag tycker mycket om syra i maten. Allra godast blir det om det får balansera mot lite sötma. Men eftersom jag har diabetes typ 2, försöker jag dra ned på det söta, så klart.

Jag har förstått att syra ofta är bra för att dra ned blodsockerkurvan, så jag försöker därför till exempel äta så mycket råa grönsaker som möjligt med olika slags vinägretter. Ibland händer det att jag dricker vinäger som saft, blandar ut lite med vatten, eller bara en liten koncentrerad ”hutt”. Om jag ska gå bort och inte vet vad som kommer att bjudas på till middag, tar jag gärna en hutt vinäger i förebyggande syfte.

Frågan jag ställer mig, och ställer till dig, är hur stor betydelse vinäger har på blodsockret? Jag undrar också om du kan säga något om inläggningar. Om man ska göra en klassisk inläggning med en del ättika, två delar socker och tre delar vatten, så kan man ju tycka att det blir en hel del socker i burken. Men det mesta av sockret blir väl kvar i lagen när man plockar upp grönsakerna?

Jag frågar mig också om det kan vara så att det sura och det söta kan ta ut varandra? Fungerar kroppen så? Tänker då främst på rårörda lingon. Om man blandar lingonen med lite socker, och de fortfarande känns uppenbarligen sura, höjs eller sänks blodsockret då?

Hälsningar Sören B.

SVAR: Hej! Närvaro av syror som till exempel vinäger i maten gör att magsäcken tömmer sig långsammare till tarmen, och bidrar därmed till ett långsammare blodsockersvar – med andra ord ett lägre GI. 

Porträtt. Haddy Gibba, Legitimerad dietist på Salem Rehab i Stockholm svarar på frågor i Leva med diabetes. Här om syra och sötma i matens påverkan på blodsockret.
" width=
Omfattningen av den här effekten torde vara högst individuell och framför allt mer avhängig faktorer som BMI och aktivitetsvanor, vilket gör det svårt att ge dig ett exakt svar. Jag rekommenderar dig att prova nästa gång du ska på middag och därefter mäta blodsockret med jämna mellanrum.

Det bästa man kan göra för sitt blodsocker är att vara fysiskt aktiv och välja långsamma kolhydratskällor med hög andel fibrer. Om du ofta går på middag utan att kunna påverka livsmedelsvalen är det troligtvis mer fördelaktigt om du promenerar till bjudmiddagen än om du tar en hutt vinäger.

Grönsaker är bra för alla att äta, oavsett om man har diabetes eller inte, och just inlagda grönsaker är ett bra exempel på mat där det snabba sockret möjligtvis dämpas av det sura i inläggningen. Men precis som du skriver blir ju det mesta av sockret kvar i lagen och den totala sockermängden har därför mindre betydelse.

Blodsockret kommer alltid att höjas efter att vi ätit något som innehåller kolhydrater som bryts ner till glukos i tarmen. Att något inte smakar sött är alltså inte lika med noll påverkan på blodsockret. Hur mycket och hur snabbt blodsockret höjs påverkas till exempel av vilka kolhydratskällor vi väljer, fetthalt, total mängd mat och om vi nyligen ägnat oss åt någon fysisk aktivitet. Det sura i lingonen tar inte bort lingonens blodsockerhöjande effekt, eftersom de nedbrytbara kolhydraterna ju finns kvar. Däremot bidrar syran i lingonen till att blodsockerhöjningen går långsammare än om vi hade ätit samma sockerarter i ren form. Principen är densamma för vinägerhutten och för till exempel bröd bakat med surdeg. 

Vänliga hälsningar

Haddy Gibba

Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm