Hur äter jag långsammare?

FRÅGA:
Hej dietisten!
Jag har diabetes typ 2 sedan elva år tillbaka och har viss egen insulinproduktion. Mitt problem är att jag alltid äter väldigt snabbt, jag är den som tömmer tallriken snabbast. Är överviktig också – tar gärna emot ett tips eller två om hur man äter långsammare.
Mvh Eva

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej Eva!
Det finns studier som visar på en koppling mellan äthastighet och BMI, där en högre hastighet sätts i samband med en högre kroppsvikt. Genom att låta måltiden ta tid och äta långsammare ger man kroppen möjlighet att hinna bli mätt och uppfatta mättnad, vilket i sin tur kan medföra att man äter mindre. Om tempot påverkar blodsocker- och insulinnivåer kan jag dock inte svara på. Prova gärna att lägga ner besticken på bordet och luta dig tillbaka mot stolen mellan varje tugga för att sänka tempot. Räkna antalet gånger du tuggar och sikta på att tugga varje matbit minst 20 gånger. Se även till att lägga mat med tuggmotstånd på tallriken – alltså hellre en hel köttbit än falukorv, och gärna grövre grönsaker som morot och broccoli istället för isbergssallad och gurka. I det fall du äter bröd kan hela frön och korn medföra att du måste ta längre tid på dig och tugga mer ordentligt. Om du tenderar att ”skölja ner” maten med dryck bör du undvika att dricka just under måltiden. Påminn gärna dig själv om att inte ha för bråttom när du sätter dig till bords. Bara att öka medvetenheten kan ge större effekt än vad du först kanske tror.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 5, 2014

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu