Hur får jag bättre tarmflora?

Illustration, inuti kroppen med fokus på magenFRÅGA: Jag är intresserad av tarmfloran, som på senare tid verkar uppmärksammats mer och mer av forskare och även av olika hälso- och matintresserade författare och bloggare. Det påstås från flera håll att vi idag har sämre tarmflora, det vill säga mindre tarmbakterier i magen, än vad vi hade förr.  Vet man om det stämmer?
Jag tänker att ju mer olika slags mat och till exempel kryddor som vi äter, desto bättre borde det vara för tarmfloran. Att äta ensidigt med några få dominerade livsmedel borde ge en sämre tarmflora. Om jag tänker så, är jag på rätt spår då?
Med vänliga hälsningar Britta

Professor Kerstin Brismar svarar på frågor i Leva med diabetes. Här om tarmfloran.SVAR: Hej Britta. Vi har både goda och onda tarmbakterier. Tarmbakterierna har betydelse för vårt immunförsvar och de bakterier som anses dåliga orsakar läckage av proteiner in i blodbanan, vilket leder till inflammation av till exempel kärlväggen. Man vet att fiberrik kost minskar den dåliga så kallade patologiska tarmfloran, vilket är bra. Man tror att det vita sockret och vitt mjöl också orsakar överväxt av sämre tarmbakterier. 

Det pågår många studier och mycket forskning inom detta område, så vi får snart bättre information om vad som är viktigt för en bra tarmflora. Vi vet att frukt, bär och grönsaker är bra för vår hälsa, men vi vet inte hur andra ämnen än fibrerna – såsom antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen – påverkar vår tarmflora. 
Ensidig kost är inte att rekommendera av flera skäl.

Kerstin Brismar

Professor och forskare vid Karolinska institutet, diabetesläkare på Sophiahemmet