Hur kan jag utöka intaget av omättat fett vid lågkolhydratkost?

FRÅGA:
Hej Jessica!
För ett år sen fick jag typ 2-diabetes. Beskedet kom som en chock, trots att det var väntat ... Som tur var fick jag kontakt med en hjälpsam läkare som tipsade om lågkolhydratkost. Genom att äta mer fett och mindre kolhydrater har jag sluppit medicinering. Det jag nu funderar på är hur jag kan öka mitt intag av omättat fett, utöver att använda olivolja till salladen.
Tack på förhand,
hälsar Bengt

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej Bengt!
Många av de råd, recept och tips som ges när det gäller lågkolhydratkost som till exempel LCHF innehåller ofta en ganska stor andel mättat fett. Även om nyare vetenskap visar på att det mättade fettet inte är skadligt för oss kan det vara bra att sträva efter en balans mellan intaget av mättat och omättat fett. Olivolja som du nämner är ett utmärkt alternativ som kan användas i både varm och kall matlagning. Avokado, olika nötter, frön och mandlar samt hela oliver är andra exempel på livsmedel med en högre andel omättat fett. Som alternativ till såser eller tillbehör baserade på feta mejeriprodukter kan man till exempel välja majonnäs, aioli och pesto gjorda på äggula och/eller oliv- eller rapsolja. Fetare fisk som lax och makrill ger ett viktigt tillskott av det livsnödvändiga omega-3-fettet, och djur som fått beta fritt eller leva vilt har vanligen en högre andel omättat fett.

 

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 4, 2013

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu