Hur ska en laktosintolerant diabetiker äta?

FRÅGA:
Hej Jessica!
Jag har en fråga om en anhörig till mig. Hon har diabetes typ 2, medicinerar med tabletter och har nyligen fått diagnosen laktosintolerant. Hon har på senaste tiden minskat i vikt trots att hon var smal från första början. Nu väger hon 48 kilo med ett BMI under 18. Hur ska en laktosintolerant diabetiker äta för att kunna öka i vikt, men ändå inte få förhöjt blodsocker?
Hälsningar 
Laktosintolerant

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej!
Rent generellt brukar man råda till att dagligen äta frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål för att försäkra ett tillfredsställande energiintag. Då det framför allt är kolhydraterna som höjer blodsockret kan det för någon med diabetes vara bra att fokusera mer på livsmedel rika på fett och protein för att höja energiintaget. Väljer man kaloririka livsmedel, det vill säga med en högre andel fett, blir det dessutom lättare att få i sig tillräckligt med energi för att på sikt öka i vikt. Exempel på livsmedel med högt energiinnehåll men låg blodsockerpåverkan är smör och ost i olika former (tolereras av de flesta laktosintoleranta), olivolja, rapsolja, ägg, majonnäs samt naturella laktosfria mejeriprodukter som yoghurt, grädde, crème fraiche, kvarg och keso. Även naturella nötter, mandlar och frön samt kokosprodukter som kokosflingor, ”kokoschips”, kokosmjölk och kokosolja kan bidra till ett ökat kaloriintag utan att blodsockret rusar i höjden.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 2, 2014

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu