Hur ska man avväga frön och nötters nyttighet mot allt fett och kalorier de innehåller?

FRÅGA:
Jag är 54 år och har diabetes typ 2 sedan över tio år tillbaka. Det känns som att dietister och annat kostfolk ofta rekommenderar att lägga till frön och nötter till det mesta. Jag får hjärtsnörp när jag läser näringstabellen – de innehåller ju massor med fett och kalorier! Hur ska man göra avvägningen mellan frön och nötters nyttighet samt näringsinnehållet?
Vänliga hälsningar, Carina

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej Carina! Det stämmer bra att frön och nötter innehåller en större andel fett och därmed även kan ge relativt mycket energi (kalorier). De ingående fetterna är dock väldigt hälsosamma för oss, både nötter och frön ger dessutom värdefulla vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dessa livsmedels gynn­samma innehåll av fett, protein och fibrer i kombination med ett ganska lågt kolhydratinnehåll har en positiv effekt på blodsockret vilket är extra eftersträvansvärt vid diabetes. Även strukturen på nötterna och fröna medför en lägre blodsockerstegring och en längre mättnadskänsla.

För att inte öka i vikt om du önskar att lägga till nötter och frön i din kost så kan det vara en idé att byta ut eller minska mängden av något annat livsmedel. Vanlig ”köpesmüsli” kan med fördel ersättas av till exempel solrosfrön och valnötter, mellanmålsmackan kan bytas ut mot en näve hassel­nötter eller sötmandlar för en bättre blodsockerreglering i vardagen.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 5, 2013

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu