Jag har nyligen försökt haka på 5:2-dieten...

FRÅGA:
Hej Jessica! Jag är en nybliven typ 2-diabetiker. Jag har också nyligen försökt haka på 5:2-dieten, men jag blir snabbt lite uppgiven eftersom jag blir så fruktansvärt hungrig under fastan. Det jag behöver är en slags smygstart eller en mild 5:2-variant till en början. Har du några idéer?
Tack på förhand, Susanna

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Till att börja med vill jag försäkra mig om att du i dagsläget reglerar din diabetes med tabletter och/eller kost och motion. Insulinbehandling ställer nämligen helt andra krav på planeringen av upplägget för fastan och bör göras genom närmare kontakt med dietist eller kostkunnig diabetesläkare.
Den hunger som upplevs i början av fastan är för många övergående. Efter en tid tycks kroppen vänja sig vid det lägre matintaget och fastedagarna upplevs inte längre lika påfrestande. Att satsa på magra proteinrika livsmedel i kombination med grönsaker är ett bra sätt att öka mättnaden utan att kaloriintaget drar iväg. Kombinera gärna både råa grönsaker i salladsform och tillagade sådana som serveras varma. Även varma drycker kan hjälpa dig att hålla hungern i schack – kaffe, olika teer och buljong kan konsumeras i fri mängd under fastedagarna. Vill du ”smygstarta” föreslår jag att du som kvinna siktar på 700 kcal per dag istället för 500 kcal, eller som man på 800 kcal per dag istället för 600 kcal.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 5, 2013

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu