Jag undrar vad jag ska äta för att hålla mig mätt...

FRÅGA:
Hej! Jag undrar vad jag ska äta för att hålla mig mätt. Jag äter alltid frukost, lunch, middag och ibland något mellanmål. Försöker ändå hålla mig till tre mål om dagen då jag är rädd för att gå upp i vikt annars. Har haft diabetes typ 1 sen jag var 16 år, nu är jag 24. Har du några tips på vad jag kan äta för att hålla mig mätt utan att gå upp i vikt? 
Hungriga hälsningar/Maja

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej Maja!
Livsmedel som innehåller lite mer protein, till exempel kött, fisk, fågel, ägg, vissa mejeriprodukter och baljväxter mättar ofta bra både för stunden och i längden. Att minska något på mängden kolhydrater och eventuellt även på fettet i en måltid till förmån för lite mer proteinrika alternativ kan därför göra att du håller dig mätt längre. Grönsaker och då gärna fiberrika sådana bidrar också till en hållbar mättnadskänsla. Broccoli, blomkål, vitkål, fänkål, sparris, ärtor, bönor och haricots verts kan med fördel ingå i både lunch- och middagsmålet. Då kaloriinnehållet i grönsaker vanligen ligger lågt kan du öka intaget utan att behöva oroa dig för viktuppgång. Äter du bröd är grövre surdegsbröd att föredra eller bröd med hela korn och frön. Att blanda en egen müsli där frön, kokosflingor, nötter och mandlar får utgöra huvuddelen är ett annat sätt att förlänga mättnaden från frukost eller mellanmål. Många gånger tjänar man faktiskt på att planera in ett mellanmål då ”vrålhunger” kan öka risken för ofördelaktiga livsmedelsval eller överätning när det väl är dags för lunch eller middag.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 4, 2013

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu