Kan jag påverka tarmfloran?

FRÅGA: Hej Kerstin! Jag har läst flera artiklar som handlar om bakterieflora. Det verkar som forskningen fokuserar mycket på det just nu. Jag har läst att bakteriefloran påverkar en mängd saker, om man har lätt eller svårt att hålla vikten och att det har stor betydelse för allt från tänderna till hur lätt eller svårt vi drabbas av sjukdomar. Och jag vet ju sedan tidigare att man kan transplantera avföring för att få en förbättrad bakterieflora.
Däremot har jag sällan läst om vad man kan göra själv för att få en bättre bakterieflora. Kan man göra något?
Hälsningar
Helena

SVAR: Hej Helena!
Du vill veta vad man själv kan göra för att få bättre bakterieflora i tarmen som i sin tur kan påverka hälsan positivt. Det pågår många studier runt detta som är intressanta, men det är framförallt studier på möss och björnar! Jag har talat med dem som är mest kunniga på detta i Sverige, en forskargrupp i Göteborg. De bekräftar att man inte vet så mycket än så länge om detta hos människor. Det man vet är att om man går ner i vikt så förbättras tarmfloran. Vid djurförsök har man också sett att om man äter väldigt mycket snabba kolhydrater så försämras tarmfloran, det vill säga man får en tarmflora som skapar inflammation och ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och försämrad sockertolerans, till och med diabetes.
Sammanfattningsvis så bör man äta bra mat som inte innehåller för mycket energi. Undvik för mycket fett och snabba kolhydrater. Man har också sett att bröd och gröt gjort på korn kan förbättra tarmfloran. Jag återkommer när mer litteratur finns avseende vad vi människor kan göra själva för att få bättre tarmflora och därmed bättre hälsa.
Bästa hälsningar
Kerstin Brismar

Kerstin Brismar

Professor och forskare vid Karolinska institutet, diabetesläkare på Sophiahemmet