Köttersättning, hur funkar det?

FRÅGA:

Hej!
Har nyligen blivit vegetarian. Det innebär att jag äter mycket bönor, baljväxter och grönsaker. Jag har lärt mig att blodsockernivån håller sig fint med mycket råa grönsaker. Det är lite klurigare att lära sig vad olika sorters tillagade grönsaker har för effekt. Men min fråga handlar egentligen om produkter, som ibland kategoriseras som köttersättning (även om jag inte tycker om det begreppet), som tofu, sojafärs, tempeh och så vidare. Kan man säga att sådana produkter har samma effekt på blodsockernivån som kött? Eller ska man anse att de generellt ger högre blodsockernivåer än kött?

Dietist Jessica MiregårdSVAR:

Hej!
Du har helt rätt i att ett rikligt intag av råa grönsaker kan bidra till ett stabilare blodsocker. Även tillagade grönsaker kan ha denna effekt beroende på dess kolhydratinnehåll. Skillnaden i blodsockerpåverkan mellan råriven och tillagad vitkål som har ett lågt innehåll av kolhydrater är försumbar, medan skillnaden mellan råriven och tillagad morot blir desto mer påtaglig på grund av morotens högre andel stärkelse. Många gånger är det även lättare att äta en större mängd av tillagade rotfrukter än råa sådana, och större mängd bidrar till ett högre blodsockersvar.
När det kommer till proteinets effekt på blodsockret är det mig veterligen inte någon skillnad mellan vegetabiliskt och animaliskt protein. Däremot innehåller vissa av de sammansatta ”ersättningsprodukterna” som till exempel sojaburgare eller quornschnitzel en högre andel kolhydrater än de råvaror som du nämner. Detta påverkar naturligt nog blodsockersvaret och är bra att ha i åtanke vid uppskattning eller beräkning av insulinbehovet i samband med en vegetarisk måltid där nämnda livsmedel ingår.  

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 3, 2015

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu