Måste jag kombinera styrketräningen med löpning?

FRÅGA:
Hej Kerstin!
Jag är 40+ och har typ 1-dia­betes sedan småbarnsåldern. Jag tycker att styrketräning på gym (tunga lyft) är den absolut roligaste träningsformen. Samtidigt känns det som att alla träningsråd handlar om varianter på konditionsträning: promenader, löpning, cykling, simning, gruppträning… Vad beror det på egentligen? Är konditionsträning kanske bättre för mina blodvärden? Jag är i största allmänhet orolig för att få komplikationer.
Mvh Tomas

Porträtt Kerstin BrismarSVAR:
Hej Tomas,
Du frågar angående en eventuell skillnad avseende fördelar med konditionsträning jämfört med styrketräning. Flera studier visar att det bästa är att kombinera styrketräning och konditionsträning för att få så bra blodsockerkontroll som möjligt. Det är dock visat att enbart styrketräning också förbättrar blodsockret genom att öka muskelmassan och därmed insulinkänsligheten i musklerna. Upptag av socker i muskel som framförallt sker vid fysisk aktivitet står för cirka 70 procent av balanserad sockerkontroll i normalfallet. Jag tycker att du kan fortsätta utöva den träningsform som du anser allra roligast. Risken för hypoglykemi blir större om man konditionstränar genom till exempel löpning eller cykling under 30 minuter eller mer.
Bästa hälsningar
Kerstin Brismar

Kerstin Brismar

Professor och forskare vid Karolinska institutet, diabetesläkare på Sophiahemmet

från Leva med diabetes nr 3, 2014

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu