Mat och träningstips? Varför hamnar blodsockret i botten?

FRÅGA:
Jag har typ 2-diabetes och tränar ganska hårt. Jag blir förvirrad av mina blodsockervärden under träning. Om jag kör ett hårt pass är jag ganska noga med att jag har rejält med energi i kroppen, att jag har ätit ganska nära träningspasset. Ändå tycks jag inte ha tillräcklig med energi utan kör blodsockret i botten under själva passet. Äter jag då igen efter träningspasset blir svängningen av blodsockervärdena för stora och jag mer eller mindre däckar. Har du några tips?

Porträtt Jessica MiregårdSVAR:
Hej! Som du har märkt kan det krävas viss planering inför tuffare träning när man har diabetes. Nu vet jag så pass lite om dig att det är svårt för mig att ge några personliga råd. Däremot kan jag dela med mig av lite generella tips inom området. Tar du insulin vill jag även föreslå att du kontaktar din diabetessköterska eller läkare för eventuell justering av insulindoserna i samband med träningen. När det handlar om tuffare konditions- eller styrketräningspass är det bra om du har hunnit äta en till två timmar innan. Bra mat inför träning kan exempelvis vara naturell keso, kvarg eller yoghurt blandat med nötter, frön och eventuellt lite frukt eller bär. Känner du att blodsockret sjunker under själva passet är druvsocker (Dextrosol) och vatten att föredra. Ofta räcker det med ett par bitar. Beroende på hur långt det är till nästa huvudmål kan något litet mål eventuellt vara på sin plats även efter träningen. En burk makrill, en frukt, ett ägg, lite keso, några nötter eller mandlar och lite torkad frukt är då exempel på lämpliga alternativ.

Jessica Miregård

Legitimerad dietist på Sundbybergskliniken

från Leva med diabetes nr 3, 2014

Välkommen att mejla din fråga till red@ssdf.nu