Ska jag träna mindre intensivt?

FRÅGA: Hej Kerstin! Jag tränar ganska mycket. Jag mår bra av det. För tillfället försöker jag träna lite mer intensivt än vad jag vanligtvis gör. Med intensivt menar jag att jag tränar oftare med hög puls. I stället för att springa, cykla eller simma på en jämn pulsnivå, kör jag oftare olika slags intervallträningar där jag kortare perioder ligger på mycket hög ansträngning och sedan tar igen mig och lugnar ned pulsen. Jag tränar mer intervaller för att det är roligare och för att jag tycker att jag blir både snabbare och mer uthållig på det sättet. Problemet i sammanhanget är att jag lättare råkar ut för att bli låg när jag kör intensivt. Jag trycker i mig något litet då, så det fungerar okej. Men det känns ju inte bra att bli låg så ofta. Finns det någon anledning för personer med diabetes att träna mindre intensivt?

SVAR: Intervallträning är mycket bra. Det ökar muskelmassan och förbränningen av fett, och därmed insulinkänsligheten.  Även signalsubstanser i hjärnan påverkas positivt av träning så att vi mår bättre, och därmed blir också sockret lägre.  Du behöver då lägre insulindos per dygn för ett bra blodsocker. Träningen kräver att man kollar blodsockret före, och om det är normala värden  ta långsamma kolhydrater (fiberrika), som håller sockret under kontroll, till exempel Extend Bar (köps på nätet, www.testandtreat.se) eller drick yogurt som innehåller 0,3 g Maizena per kilo kroppsvikt. Enligt en erfaren dietist kan detta, på morgonen före träning, eller långvarig fysisk aktivitet som Vasaloppet, fotboll, ishockey, förhindra att sockret blir lågt (gäller alla åldrar).  

 

Kerstin Brismar

Professor och forskare vid Karolinska institutet, diabetesläkare på Sophiahemmet