Smoothies eller pressade juicer?

Fråga: Hallå! Smoothies görs ju oftast genom att mixa/skära sönder grönsakerna och frukten. Påverkar det fibrerna, som normalt sett är bra för blodsockerkontrollen? Slås fibrerna sönder? Och hur funkar det med pressade juicer där man bara pressar ut saften ur frukten? Hänger fibrerna med ned i fruktsaften då?

Hej!
Maggan, typisk 2:a

Dietist Haddy Gibba svarar på frågor i Leva med diabetes. Här om smoothies och pressade juicer samt hur blodsocker o fibrer påverkasSvar: Hej Maggan och tack för din fråga! Fibrer är bra att äta av flera olika anledningar. De hjälper till att hålla magen i form, bidrar till en gynnsam tarmflora och kan som du säger underlätta en god blodsockerkontroll. Utöver den totala mängden fibrer i en måltid påverkas blodsockret också av hur struktur och eventuell bearbetning av fibrerna ser ut – ju mer intakta strukturer, desto större fördel för blodsockret. Ett glas smoothie bör för de flesta ge en långsammare stegring av blodsockret än ett glas juice där endast sockerarter och vitaminer hänger med. Men skillnaden är antagligen ganska liten eftersom fibrerna, precis som du säger, inte finns kvar i intakta strukturer. Både smoothie och juice är också flytande, vilket i sig gör att magsäckstömningen, och därmed blodsockerhöjningen, går snabbare. Det som äts innan eller i kombination med smoothien blir därför extra viktigt. Det kan vara bra att kombinera de snabba kolhydraterna i smoothien med till exempel en grov smörgås med avokado på. Om du väljer ett bröd som gjorts på ett klippt sädesslag där fiberstrukturerna är mer intakta, så kompenserar du något för den snabbare smoothien – och avokado som pålägg bidrar med bland annat bra fetter, vilka också har en dämpande effekt på blodsockerhöjningen.

Smaklig måltid!

Haddy Gibba

Legitimerad dietist på Salem Rehab, Stockholm