Jenny Bergström yogar
Jenny tror att intresset för yoga växer i takt med att stressen i samhället ökar.

"Man behöver få sin paus i vardagen"

torsdag, 16 januari, 2020

Jenny Bergström fick typ 1-diabetes som 14-åring och hennes blodsocker åkte upp och ned – tills hon upptäckte yoga. Sedan 2016 håller hon i kurser för SSDF:s medlemmar. Numer kombinerar hon gärna yoga och mindfulness.

Text & Foto: Luca Pirro

Relationen mellan stressnivå och blodsocker är något som många diabetiker har känt av. Men att minska sin stress är sällan helt enkelt. För Jenny Bergström ledde stressen till att hon började se sig omkring efter en lösning.
– Det var hög press både på jobbet och privat, och det påverkade blodsockret negativt. Jag kände att jag behövde göra någonting. Det kunde inte fortsätta, det förstod jag, men jag hade liksom inga verktyg. Jag visste inte vad jag skulle göra, berättar Jenny Bergström.

Det finns många olika variationer av yoga, och några år tidigare hade hon testat på ett tuffare yogapass på sitt gym. 
– Det var lite för avancerade positioner och för kraftigt för mig just då. Jag var nog så spänd i kroppen att jag faktiskt fick ont i huvudet, så jag tänkte att yoga inte passade mig.

Men så övertalade en vän henne att följa med på en yogaklass av det lugnare slaget. Där fokuserade de mycket på andningen, lugna rörelser och avslappning, och Jenny kände att hon var något på spåret. Hon fortsatte gå på yoga, som blev ett andningshål i vardagen och ett sätt för henne att minska sin stress. 

Till slut bestämde hon sig för att det inte räckte med yoga en gång i veckan, utan att hon ville utbilda sig till instruktör och göra yogan till en större del av sin vardag. På sikt hjälpte det även henne att stabilisera sitt blodsocker, men till en början hade hon svårt att anpassa diabetesmedicineringen till sin förbättrade insulinkänslighet.
– Vi yogade ju hela dagarna på utbildningen och det var inte min kropp van vid. Det ökade min insulinkänslighet enormt, vilket ju egentligen är något bra, men jag fick jobbigt att justera det i början. Jag har varit en sådan som har svängt väldigt mycket i blodsockret, och det var något som jag aldrig fick ordning på. Men med yogan fick jag till slut ett mycket stabilare blodsocker.

Porträtt Jenny BergströmJenny menar att yoga, särskilt i kombination med mindfulness-träning, hjälper en att bli mer medveten om vad som händer i kroppen och sinnet. Det är något som är lite extra användbart för personer med diabetes.
– Alla känner inte så tydligt när blodsockret åker upp eller ned. Men jag tror att det till viss del kan tränas upp genom att utöva yoga och mindfulness, så att man lättare kan känna av kroppens signaler. För mig har den förbättrade kroppsmedvetenheten ökat min egen trygghet att leva med diabetes, säger Jenny.

Syftet med mindfulness är att träna sin uppmärksamhet, att lägga märke till vad som händer i kroppen, i tankarna och i vår omgivning.
– Oftast är vi inte ens medvetna om att vi har en tanke, utan vi dras med och blir lite kidnappade av våra tankar. Sinnet håller ofta på och planerar eller ältar saker, och mindfulness är att bli medveten om vad som pågår och föra tillbaka fokus till nuet.
Jenny menar att det bästa sättet att bli närvarande här och nu är genom kontakten med sin egen kropp. Därför börjar hon oftast sina kurser med övningar som ska få deltagarna att ”landa i kroppen”, genom att rikta fokus mot deras andning, deras tankar och känslan i kroppen.
– Jag tror att det kan vara så att när man har en sjukdom eller har ont, så stänger man gärna av från att känna efter. Man kanske inte vill känna när det börjar bli lite krämpor och så, men då tappas också den värdefulla kontakten med kroppen.

Att yoga och mindfulness växer i popularitet tror Jenny inte är någon slump. I en modern samtid med en stadig ström av information och intryck – i form av olika ljud, reklam, mobiler med mera – tror hon att det ställs högre krav på hur vi hanterar stress.
– Vår hjärna är fortfarande likadan som för 10 000 år sedan, men vi har en helt annan omgivning. Jag tror att fler och fler känner av det här, och liksom jag söker verktyg för att må bättre och få ned sin stress. Man behöver få sin paus i vardagen.

Kursen Mindful Yoga
I februari drar Jenny igång kursen Mindful Yoga för SSDF:s medlemmar. Kolla in kalendern för mer information.

Mindful yoga alternativ 1, start 4 februari 2020 

Mindful yoga alternativ 2, start 17 mars 2020 .