blodsockermätare

Slopad patientavgift för sommarens leveransproblem

tisdag, 20 november, 2018

De som drabbades av leveransförseningar av diabeteshjälpmedel under juni och juli 2018 föreslås slippa betala patientavgiften för förbrukningsmedel för den perioden. Det beslutade landstingsfullmäktige den 20 november 2018.

Som vi har informerat om tidigare har Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO, tagit över ansvaret för förbrukningshjälpmedel, däribland diabeteshjälpmedel sedan 1 juni 2018. I samband med övergången har systemet för leveranser inte fungerat som tänkt med stora förseningar som följd. Många som inte fick sina varor levererade behövde gå till apoteket och köpa sina varor. En rutin inrättades så att det gick att få ersättning för dessa utlägg. Nu får de som blev berörda av sommarens förseningar även ersättning för patientavgiften.

Detta kan väl ses som ytterligare ett plåster på såren, men det vi hoppas nu är att allt ska flyta smärtfritt framöver. Inga fler barnsjukdomar när det gäller leveranser av diabeteshjälpmedel.

SLL:s kundtjänst besvarar frågor om uttag, leverans, avgift, faktura eller högkostnadsskydd för hjälpmedel. 08-123 366 50

Länk till Stockholms läns landsting om förbrukningshjälpmedel i hemmet.